يک پمپ و هزار آرزو!

نويسنده: دکتر حميرا لعل خوشاب

مقدمه:

مي خواهيم بدانيم زماني که جهت عمل جراحي ليپوساکشن انتخاب شده ايم چگونه بايد براي عمل جراحي آماده شويم و قبل، حين و پس از عمل ليپوساکشن چه بايد بکنيم؟

اقدامات قبل از عمل:

شب قبل از عمل استحمام نموده و به راحتي بخوابيد و فردا صبح، صبحانه کامل ميل بنماييد و يا اگر بعد از ظهر عمل جراحي مي شويد ناهار کاملي ميل کنيد زيرا در جديدترين روش ليپوساکشن نيازي به ناشتا بودن نيست چرا که نيازي به بيهوشي نيست. در وقت مقرر جهت عمل جراحي مراجعه نماييد. پس از آماده شدن و پوشيدن لباس اطاق عمل قبل از شروع عمل ابتدا محل هاي مورد نظر خط کشي مي شود و تفاوت هاي دو طرف بدن مشخص مي گردد اندازه هاي شما بنا به اينکه چه محلي مورد نظر ليپوساکشن است اندازه گيري مي شود و سپس عکس قبل از عمل گرفته مي شود تا با تغييرات بعد از عمل جراحي مقايسه شود.
سپس از شما رگ گرفته شده و به شما سرم وصل مي شود و آنتي بيوتيک وريدي تزريق گردد. در صورت داشتن اضطراب نيز داروي آرامبخش تزريق مي گردد. محل هاي مورد نظر به طورکامل با بتادين شستشو داده مي شود و تزريق محلول tumescent توسط پمپ تزريق و از يک نقطه با يک سوزن شروع مي شود. بي حس کردن محل مورد نظر حدودا 45-30 دقيقه طول مي کشد در حين بي حس کردن بيمار فقط احساس سنگيني و سفتي در محلي که تحت بي حسي است مي کند. تزريق محلول بي حسي آنقدر ادامه مي يابد تا پوست کاملا سفت سفيد و بي حس گردد. پس از خاتمه بي حسي در نقاطي که پزشک تشخيص مي دهد سوراخ هاي کوچکي ايجاد مي شود و لوله مکنده (کانولا) مناسب وارد فضاي چربي شده و با حرکات چرخشي در عمق مناسب شروع به تخليه چربي مي کند. مهارت جراح در اين مرحله نقش مهمي دارد. پس از اتمام تخليه چربي ها بيمار در حالت خوابيده، ايستاده مورد بررسي قرار مي گيرد که در صورت ناهماهنگي و باقي ماندن چربي ها تشخيص داده شود. هر چه قطر لوله مکنده (کانولا) کوچک تر باشد ظرافت و دقت بيشتر و آسيب به نسوج نرم و عروق و اعصاب کمتر خواهد بود. پس از خاتمه عمل، نواحي که ليپوساکشن شده است کاملا ماساژ داده مي شود تا محلول هاي باقي مانده تا جاي ممکن تخليه شود سپس استحمام شده و پانسمان مي گردد. و گن مخصوص ليپوساکشن پوشانده مي شود. در حول و حوش ليپوساکشن داشتن رژيم غذايي ممنوع است چرا که بيمار در مدت 3-2 ساعت انرژي قابل توجهي را از دست داده است و پس از عمل ليپوساکشن به مدت چند روز توصيه به خوردن مواد شيرين و انرژي زا مي شود.

اقدامات پس از عمل:

از پس از عمل جراحي و از فرداي آن نياز به ماساژ محل هاي ليپوساکشن شده است تا به کمک آن هرچه سريع تر محلول هاي تزريق شده تخليه گردد که معمولا 3-2 روز طول مي کشد. در صورت باقي ماندن مايع در محل جراحي، درد و ناهماهنگي پوست ايجاد مي شودکه بايد حتما توسط پزشک تخليه گردد. پوشيدن گن تنگ و چسبنده پس از عمل جراحي ليپوساکشن الزامي و اجباري است. بايد به اين مورد توجه داشت که مدتي پس از عمل بيمار احساس خشکي پوست مي کند که نياز به ماليدن روغن زيتون يا کرم هايي است که توسط پزشک تجويز مي شود. پس از گذشت 14-10 روز بيمار در محل هاي ليپوساکشن شده احساس سفتي و تورم مي کند که طبيعي است و به مرور زمان از بين مي رود. و حدودا شش ماه طول مي کشد تا شکل و سايز واقعي پيدا شود.

جنبه هاي درماني ليپوساکشن:

در بسياري موارد ليپوساکشن جنبه زيبايي ندارد بلکه بيشتر جنبه درماني نيز مي تواند داشته باشد. بيماري را در نظر بگيريد که به علت بزرگي بيش از حد شکم دچار درد ناحيه کمر و زانوهاست؛ ليپوساکشن مي تواند در کم کردن درد زانوها و کمر کمک کننده باشد و بيمار مي تواند راحت تر فعاليت کند. بزرگي پستان در مردان (ژنيکوماستي) از ساير مواردي است که ليپوساکشن در درمان آن کمک کننده است و با اين روش نياز به عمل جراحي باز از بين رفته و متعاقب آن ايجاد جوشگاه هاي بد شکل نيز نخواهيم داشت. بزرگي پستان و عدم تقارن پستان ها در خانم ها که منجر به درد شانه و گردن مي شود. به درمان با ليپوساکشن جواب بسيار خوبي مي دهند. ليپوساکشن بدون عوارض عمل جراحي باز تنها با سوراخي در زير هر پستان قادر به تخليه چربي ها و درمان است. قابل ذکر است گرچه حجم پستان ها با ليپوساکشن کوچک تر مي شود ولي شلي و افتادگي پستان ها بيشتر نخواهد شد. چاقي يکي از ريسک فاکتورهاي شناخته شده براي بروز افزايش فشار خون (هيپرتانسيون)، افزايش قند خون (ديابت) و افزايش چربي خون (هيپرليپيدمي) است که ليپوساکشن در اين موارد نقش پيشگيري کننده دارد. به ياد داشته باشيد که ليپوساکشن جانشين رژيم غذايي و ورزش در بيماران چاق نيست و تنها مي تواند کمک کننده باشد.
منبع: مجله دنياي سلامت شماره 27